Motbakkeløpet Ranheim til topps

Ranheim til topps er et motbakkeløp i Trondheim som arrangeres av Ranheim skiklubb. Løpet ble første gang arrangert i 2005.

Løypa starter ved Ranheim idrettspark på havnivå, og har målgang på toppen av Solemsvåttan på 423 meter. Løypa er omtrent 5,5 km lang. Fra 2011 har løpet en spurtpris for beste herre og beste dame ved Reppekrysset.

Det er også en kort løype som er ca. 1,5 km lang. Denne starter på Tjønnstuggu (Ranheim skiklubbs klubbhytte), og har mål på Solemsvåttan.

Petter Northug har løyperekorden for herrer* (24.39) fra 2015. Anne Nevin har kvinnerekorden (27.25) fra 2013 (tangert i 2015).
* I 2017 fikk Kristian Engen Forbord oppgitt tiden 24.17 (i Eqtiming). På grunn av tekniske utfordringer med tidtakingen dette året, er prestasjonen underkjent som løyperekord. GPS-klokkene dette året viste at oppgitte tider var for raske.

For historiske resultater, se lenke til artikkel på Wikipedia.

Detaljerte, historiske resultater fra 2005 og fremover finner du her.

Løypekart
Løypeprofil

Endre teksten ved å klikke på Rediger i tekstens ramme